De zonnenbrillen van Ray-Ban en Varilux komen onder één dak. Daarmee krijgt het aan de Amsterdamse beurs genoteerde Grandvision, het moederbedrijf van onder meer brillenketen Pearle, een grote concurrent.
De Italiaanse brillenmaker Luxottica wil fuseren met de Franse producent van brillenglazen Essilor. Daardoor ontstaat een brillengigant met een marktwaarde van circa 46 miljard euro. Dat maakten de twee ondernemingen maandag bekend.
Luxottica is eigenaar van grote merken als Ray-Ban en Oakley. Essilor is vooral bekend via het glazenmerk Varilux. De twee bedrijven zijn goed voor een gecombineerde omzet van ruim 15 miljard euro en hebben bij elkaar meer dan 140.000 mensen op de loonlijst staan.
Leonardo Del Vecchio, de 81-jarige oprichter en topman van Luxxotica, wordt via zijn eigen investeringsbedrijf Delfin de grootste aandeelhouder van het fusiebedrijf met een belang van 31 procent. EssilorLuxottica zal genoteerd zijn aan de beurs in Parijs.
Moederbedrijf Pearle krijgt megaconcurrent
Door de maandag aangekondigde fusie ontstaat voor GrandVison een zeer grote concurrent, die ook nog eens toeleverancier is.
Bovendien lijkt de kans verkeken dat het moederbedrijf van onder meer Pearle zelf een rol gaat spelen in de consolidatieslag in de sector.
Dat schrijft analist Alan Vandenberghe van KBC in een commentaar. Hij wijst er wel op dat de strategie van GrandVision erop gericht is zijn afhankelijkheid van merkbrillen, zoals Essilor en Luxottica die leveren, te verminderen. Het bedrijf zet daarbij juist steviger in op zijn eigen merken.
GrandVision is in Nederland vooral bekend van brillenketen Pearle, maar opereert in 44 landen, met verschillende merken in ruim zesduizend winkels. Over 2015 haalde het bedrijf een omzet van 3,2 miljard euro.
Voor KBC geeft het nieuws vooralsnog geen aanleiding iets te veranderen aan het hold-advies voor GrandVision. Het koersdoel staat op 25,50 euro.
Het aandeel koerste maandagochtend in de vroege handel 1,7 procent hoger op 21,92 euro. Daarmee was het veruit de sterkste stijger in de 0,4 procent lagere MidKap.